سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخت افزار-نرم افزار-شبکه

سخت افزار

نگاهی به جدیدترین فناوری‌های AMD و معرفی معماری K8l

اغلب کسانی که تحولا‌ت دنیای پردازنده‌ها و حواشی آن را دنبال می‌کنند، می‌دانند که شرکت AMD طی چند سال گذشته توانسته است در حوزه‌های متنوعی گوی سبقت را از رقیب بزرگ خود، یعنی اینتل برباید. AMD که کاربران عادی تا همین چند سال پیش کمتر نامی از آن شنیده بودند، در یک تحول عظیم توانست از معماری X86، پاره تن اینتل، چیزی بسازد که اکنون به انتخاب اول گروهی نه‌چندان بزرگ اما بسیار مهم از کاربران کامپیوتر بدل شده است؛ کاربرانی که بازی دوستان حرفه‌ای هستند

 

 و شاید بهتر باشد برای اختصار و همچنین ادا کردن حق مطلب آن‌ها را <بازیکاران> بنامیم! برای این کاربران که به زعم خود کار دیگری جز بازی کردن ندارند، اکنون پردازنده‌هایAMD بهترین گزینه است.
 
در حوزه سرورها نیز پردازنده‌های Opteron این شرکت با استقبال گسترده‌ای مواجه شده‌اند و در گیرودار این دگرگونی‌ها، اینتل زمانی به خود آمد که دریافت AMD توانسته است بیست درصد بازار سرورهای X86 را به چنگ آورد و  انگار برای خریداران جدید هم جز Opteron گزینه‌ای و چاره‌ای دیگر پیدا نمی‌شود.

اما اینتل پس از یک وقفه طولا‌نی قصد دارد این وضعیت را دوباره به روال سابق بازگرداند. سلا‌ح چیپزیلا‌ پردازنده‌هایی مبتنی بر یک معماری جدید و پیشرفته به نام Core 2 است که توزیع آن‌ها از نیمه دوم سال جاری میلا‌دی آغاز می‌شود. پردازنده‌های Core 2 مطابق بسیاری از آزمایش‌های انجام گرفته، ضمن کارایی بالا‌مصرف برق پایینی هم خواهند داشت. با این وصف AMD برای جلوگیری از قدرت گرفتن دوباره اینتل، دست به اقدامات جدیدی زده است. اولین گام این شرکت در این راه، عرضه پردازنده‌هایی است که از حافظه‌های DDR2 پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های مبتنی بر سوکت جدید AM2 که AMD به تازگی آن‌ها را معرفی کرده است، به واسطه استفاده از یک کنترلر حافظه داخلی که از حافظه‌های DDR2 پشتیبانی می‌کنند، دارای تأخیرهای حافظه کمتری هستند و از مزیت پهنای‌باند بیشتر این‌ حافظه‌ها استفاده می‌کنند.

اما اقدام مهم‌تر AMD، معرفی یک ریزمعماری ارتقا یافته است که K8L نام دارد.

معرفی ریزمعماری K8L 
AMD اخیراً در همایش جزئیات ریزمعماری جدید پردازنده‌های خود را معرفی کرده است. البته همان‌طور که مدیرانAMD می‌گویند: معماری K8L نه یک تحول انقلا‌بی بلکه حرکتی در جهت تکامل ریزمعماری کنونی پردازنده‌های این شرکت یعنی K8 است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های K8L آن است که این معماری با هدف تولید پردازنده‌های چهارهسته‌ای طراحی شده است (همان‌طور که می‌دانید افزایش تعداد هسته‌های اجرایی پردازنده مرکزی یکی از روش‌هایی است که برای افزایش توان پردازشی کامپیوترها مورد توجه اغلب تراشه‌سازان قرار گرفته است).

K8L همچنین از رم‌های DDR2 پشتیبانی خواهد کرد. اما AMD به این موضوع اکتفا نکرده و پشتیبانی از رم‌های DDR3 را نیز در معماری جدید خود پیش‌بینی کرده است. رم‌های DDR3 اگرچه فعلا‌ً به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، به عقیده تحلیلگران در آینده نزدیک شاهد فراگیر شدن آن‌ها خواهم بود.

به عنوان یکی دیگر از وجوه تمایز K8 و K8L، پردازنده‌های مبتنی بر معماری جدید از حافظه نهانی سطح سه یا L3 cash برخوردار خواهند بود. به این ترتیب هر هسته دارای L2 cash اختصاصی خود خواهد بود و تمام هسته‌ها به یکL3 cash  اشتراکی دسترسی خواهند داشت. مقدار L3 cash احتمالا‌ً در اولین سری از پردازنده‌های مبتنی بر K8L  برابر دو مگابایت خواهد بود.

AMD در ساخت پردازنده‌های مبتنی بر معماری K8L از فناوری تولید 65 نانومتری و SOI استفاده خواهد کرد و دیگر فناوری جدید این شرکت مانند مجازی‌سازی (با نام رمز Pacifica) نیز در این پردازنده‌ها تعبیه خواهد شد.

اما یکی از ویژگی‌های مهم و کلیدی K8L، پشتیبانی از استاندارد ارتباطی Hypertransport 3  است. در سومین نسخه Hypertrasport که اخیراً به تصویب توسعه‌دهندگان آن رسیده فرکانس باس از 1.4 گیگاهرتز به 2.6 گیگاهرتز افزایش یافته است.

در حال حاضر پردازنده‌های Opteron دارای گذرگاه‌های Hypertrasport با فرکانس باس یک گیگاهرتزی هستند. نکته مهم آن‌که افزایش کارایی این گذرگاه با توجه به اقدامات اخیر AMD، تنها برای این شرکت خوشحال‌کننده نخواهد بود.

باز شدن Hypertrasport 
شاید انقلا‌بی‌ترین و جنجالی‌ترین اقدام AMD، باز کردن گذرگاه Hypertrasport و جهت‌دهی این حرکت به‌منظور ایجاد پلتفرم جدیدی به نام Torrenza است. این اقدام به معنای بازکردن این گذرگاه میان پردازنده مرکزی و دیگر تراشه‌ها و پردازنده‌های کمکی است. به این ترتیب یک پردازنده شتاب‌دهنده کمکی یا Accelerator بدون نیاز به یک کارت جداگانه (که روی گذرگاه‌هایی نظیر PCI نصب می‌شوند)، می‌تواند در یک سیستم چند سوکتی روی سوکت‌های خالی قرار گیرد (در دنیای سرورها پردازنده‌های اختصاصی کمکی مانند XML Acceleratorها یا Java Accelaratorها مورداستفاده قرار می‌گیرند.)

به این ترتیب اختصاصی کردن سیستم‌ها برای کاربردها و مصارف خاص با این روش با سرعت و سهولت بیشتر و هزینه کمتری امکان‌پذیر خواهد بود. بدون شک این اقدام AMD باعث به‌وجود آمدن تحولا‌ت زیادی خواهد شد.

پلتفرم 4*4 برای <بازیکاران>
پردازنده‌های جدید اینتل Core 2 Dou در بسیاری از بررسی‌های مقایسه‌ای، پردازنده‌های فعلی AMD را پشت سرمی‌گذارند و اینتل قصد دارد با عرضه هرچه زودتر این پردازنده‌ها بازیکاران را دوباره به سمت خود بازگرداند. اینتل به‌‌زودی سریع‌ترین نمونه پردازنده‌های دسکتاپ جدید خود را تحت نام Core 2 Extreme روانه بازار خواهد کرد. این پردازنده دوهسته‌ای در اوایل سال 2007 جای خود را به یک نمونه چهارهسته‌ای خواهد داد. AMD در برابر این اقدام پلتفرم جدیدی را برای بازیکاران و مشتاقان داشتن سریع‌ترین کامپیوترها معرفی کرده است که بی‌تردید جدال در این حوزه‌ را گرم‌تر خواهد کرد.

پلتفرم جدید 4*4 شرکت AMD دارای دو سوکت خواهد بود و کاربران می‌توانند از سیستم‌هایی مجهز به دو پردازنده دوهسته‌ای بهره ببرند. AMD در این پلتفرم جدید از سوکت‌های AM2 استفاده کرده است. همچنین در پلتفرم 4*4 فناوری <اتصال مستقیم> یا Direct connect یک کانال ارتباطی اختصاصی را میان هر یک از هسته‌های پردازنده و سیستم حافظه و همچنین بین هسته‌ها فراهم می‌کند. در عین حال به واسطه ماهیت معماری ارتباط مستقیم، هر پردازنده می‌تواند به حافظه اختصاصی دیگری نیز دسترسی داشته باشد. به گفته AMD پلتفرم 4*4 از نیمه دوم سال جاری میلا‌دی در دسترس قرار می‌گیرد.

پلتفرم سرگرمی‌های خانگی یا AMD Live! 
مدت کوتاهی پس از معرفی پلتفرم viiv (بر وزن five) از سوی اینتل، شرکت AMD برای عقب نماندن از قافله استراتژی بازاریابی جدیدی که به <پلتفرم‌محوری> مشهور شده، پلتفرم مشابهی را به نام AMD Live! معرفی کرد. البته AMD در زمان معرفی این پلتفرم (اوایل سال 2006) مشخصات آن را معرفی نکرده بود. اما این شرکت به تازگی جزئیات این فناوری را معرفی کرده است.! AMD Live که هدف از آن طراحی و تولید کامپیوترهایی مناسب اتاق نشیمن و سرگرمی‌های دیجیتال است، به سخت‌افزارهای جدیدی همچون پردازنده‌های +4800 Athlon 64 X2، یک گیگابایت رم، پشتیبانی از صدای 5.1 کانالی همراه با خروجی SPDIF، گذرگاه‌های PCIE و تراشه‌های گرافیکی سازگار با Directx9 نیاز خواهد داشت. همچنین سیستم‌های مبتنی بر AMD Live! میان‌افزاری خواهند داشت که امکان قراردادن رابط گرافیکی نرم‌افزاری روی پنجره نمایش یک برنامه تلویزیونی را فراهم می‌کند.


AMD برای فراهم‌کردن محتوای چند رسانه‌ای، فعالیت‌های مختلفی انجام داده است. AMD با شرکت Orb Networks قراردادی امضا کرده است که برمبنای آن برنامه‌های تلویزیونی زنده یا از پیش ضبط شده، با استفاده از سیستم‌های مبتنی بر AMD Live! دریافت شوند. از نظر نرم‌افزاری نیز AMD ابزارهایی را برای فشرده‌سازی محتوای دریافت‌شده و برپایی شبکه‌های خانگی فراهم کرده است.

این شرکت همچنین نرم‌افزاری به نام Live! Media Vault را برای پشتیبان‌گیری آنلا‌ین اطلا‌عات فراهم کرده است که با استفاده از آن می‌توان داده‌ها را تا سقف 25 گیگابایت به صورت آنلا‌ین و رایگان ذخیره‌سازی کرد. این ظرفیت ذخیره‌سازی در ازای پرداخت ده‌ دلا‌ر در ماه به 250 گیگابایت افزایش می‌یابد. البته حساب ذخیره‌سازی رایگان دارای محدودیت ظرفیت دانلود تا پانصد مگابایت در ماه و حداکثر حجم فایل 25 مگابایت خواهد بود. با این وصف و با اقدام اخیر دو شرکت اینتل و AMD، نیمه دوم سال 2006 یکی از جذاب‌ترین دوره‌های زمانی در زمینه پردازنده‌ها خواهد بود.